تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۸۲۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بوشهر| ۶۹ تا ۷۰ میلیون یورو کالا در انبارهای گمرک کشور موجود است

می متالز - رئیس‌کل گمرک ایران گفت: آن چیزی که تاکنون برآورد شده حدود ۶۹ تا ۷۰ میلیون یورو کالا در انبار گمرک‌های کشور موجود است که برای ترخیص آنها تا پایان سال اقدام می‌شود.
بوشهر| ۶۹ تا ۷۰ میلیون یورو کالا در انبارهای گمرک کشور موجود است

به گزارش می متالز، مهدی میراشرفی از افزایش صادرات در کشور خبر داد و اظهار داشت: در 8 ماه امسال 110 میلیون تن کالا در گمرکات کشور ترخیص شده که 22 میلیون تن آن واردات و 88 میلیون تن دیگر صادرات است.

وی با تاکید بر ترخیص کالاهای موجود در انبارهای گمرکات استان‌ها خاطرنشان کرد: موضوع کالا در انبارهای گمرک با رسوب کالا متفاوت است چرا که در بنادر کالاها ترخیص می‌شوند و یا اینکه به دلائلی ممکن است کالاها به مسائل مقرراتی و ممنوعیتی در گمرک نگه‌داری شود و این مهم با ورودی و خروجی کالا متفاوت است الزاما آن کالایی که وارد می‌شود و موجودی کالاها در انبارها با رسوب  کالا نباید اشتباه گرفته شود.

رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه تجارت خارجی ایران در 8 ماه امسال رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است تصریح کرد: در 8 ماه امسال تجارت خارجی ایران از لحاظ وزنی افزایش یافته است.

میراشرفی به موجودی کالاهای تجاری در انبارهای گمرک‌های مختلف کشور پرداخت و بیان کرد: آن چیزی که تاکنون برآورد شده حدود 69 تا 70 میلیون یورو کالا در انبار گمرک‌ها موجود است که برای ترخیص آنها تا پایان سال اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تسریع در ترخیص کالاها اقدام لازم در دست اجرا است افزود: کارگروهی متشکل از گمرک، بانک و وزارت صمت تشکیل شده و در حال بررسی این کالاها است و امید می‌رود مانند بحث خودروها پس از  بررسی در این سه مرجع و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ترخیص شوند.

رئیس‌کل گمرک ایران از هوشمندسازی فعالیت گمرگی خبر داد و تصریح کرد: برای فاصله گرفتن از کنترل‌های مزاحم و مملوس به سمت کنترل‌های غیرمزاحم و غیرملموس حرکت می‌کنیم که یکی از این موارد تجهیز گمرکات به امکانات مدرن از جمله ایکس‌ری و هوشمند کردن پلمب‌های الکترونیکی است.

میراشرفی با اشاره به  نصب پلمب‌های گمرکی هوشمند بر روی کانتینرها افزود: این مهم عملیاتی شده است و همه گمرکات کشور به هیچ عنوان از پلمب سنتی و دستی استفاده نمی‌کنند بلکه ملزم به استفاده از پلمب‌های هوشمند مجهز به تراشه RFID بر روی کانتینر حامل کالای تجاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک تمامی جاده‌ها و گمرکات کشور به آنتن‌هایی مجهز می‌شود که محموله‌های تجاری از ابتدا تا انتهای مسیر مورد رصد قرار بگیرد.

رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه این تجهیزات به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد گفت: جاده‌ها و گمرکات کشور مجهز به آنتن‌های جدید رصد کالا، ضمن کاهش هزینه‌ها، کنترل راحت می‌کند و تخلف و قاچاق را به حداقل می‌رساند.

میراشرفی با بیان اینکه پلمب‌های گمرکی هوشمند بر روی کانتینرها در حال استفاده است افزود: تا پایان سال امید می‌رود قسمت اعظمی از آنتن‌ها در جاده‌ها و گمرکات کشور نصب شود.

وی با بیان اینکه نصب پلمب کانتینر حامل کالای تجاری جزو وظایف گمرک است بیان کرد: با عملیاتی شدن این موارد کنترل نیروی انتظامی بر این مبنا صورت می‌گیرد و از زمانی که پلیس امنیت ایجاد شده این همکاری با پلیس ایجاد شده که تبادل دیتا می‌شود که در یک راستا حرکت کنیم نه موازی‌کاری انجام که انرژی‌های همه خنثی شود.

عناوین برگزیده